Pre ZUŠ

Aktualizované k 10. 08. 2020

Aktuálne informácie

Princípy:

  • má to zmysel
  • dá sa to
  • má to pridanú hodnotu, napr.
    • zasahuje to do oblastí alebo činností, na ktoré nie je počas bežného vzdelávacieho procesu dostatok času a pritom sú dôležité (nadväznosť na kľúčové kompetencie a vzdelávacie oblasti v RUP ŠVP pre ZUŠ)
    • vytvára to alternatívny potenciál do budúcnosti (otvárame sa novým možnostiam vyučovacích metód v rámci umeleckého vzdelávania)
    • pomáhame deťom striedať činnosti a predchádzať stereotypu, aby sa dokázali na základe svojich schopností za podpory nás pedagógov sami zabaviť a pritom sa niečo naučiť

Hudobný odbor

Výtvarný odbor

Tanečný odbor

Literárno-dramatický odbor

Odbor audiovizuálnej a multimediálnej tvorby

  • Využívanie elektronickej formy komunikácie
  • Online vyučovanie zvyšuje nároky na samostatnosť žiaka a jeho technické zručnosti
  • Príprava učiteľa na online vyučovanie je náročnejšia ako pri klasickom vyučovaní

Princíp výberu úloh pre žiaka:

  • Téma na spracovanie musí vychádzať z technického vybavenia žiaka
  • Téma musí rešpektovať možnosti pohybu žiaka, obmedzeného získavania výpovedí respondentov a ilustračných záberov
  • Pri výbere témy je potrebné preferovať jednoduchšiu formu jej spracovania a výber jednoduchších žánrov
  • Obmedzené prostredie zvyšuje nároky na tvorivosť žiaka

Príklady výberu úloh:

Príprava novej relácie s využitím teoretických vedomostí:

  • Nápad = zámer, ideový náčrt, stručná informácia o hlavnej myšlienke a o zámere
  • Témy pri tvorbe nápadu: originalita, oslovenie diváka, možnosť vysielania v TV, reálnosť spracovania do námetu
  • Námet – sformulované myšlienky z nápadu. Vysvetlenie nápadu, objasnenie ústrednej myšlienky, dejovej zápletky a pod.
  • Úloha námetu: zaujať redaktora, dramaturga
  • Obsah námetu: určenie cieľovej skupiny, zámeru a cieľa autora, t. z. aké idey chce autor podporovať a aké potláčať, čo chce svojim dielom autor podporovať, návrh na vysielací čas
  • (Vačíčková, 2002; Tušer a kol., Praktikum mediálnej tvorby)
  • Scenár: písomne formulovaný scénosled s detailne rozpracovanou tzv. obrazovou a zvukovou stranou
  • Scénosled: dôležitý pre spoluprácu autora a realizátora

Individuálne zadanie a spracovanie témy s využitím špecifík TV spravodajstva:

  • Jednoduchosť a zrozumiteľnosť
  • Hovorový charakter
  • Krátke a jednoduché vety
  • Vety, ktoré diváka privádzajú k zmätočnému pochopeniu informácie
  • Obrátený slovosled
  • Jednoduchý jazyk
  • Formát jednoduchého počúvania a pozerania správ
  • Jednoduchý slovník a presnosť vyjadrovania
  • Konkrétnosť
  • Odbor audiovizuálnej a multimediálnej tvorby na ZUŠ Jána Albrechta spustil projekt TV Karanténa a reláciu Virtuálna trieda. Autormi jednotlivých vydaní sú žiaci školy. Obsah reflektuje aktuálne dianie počas pandémie koronavírusu. V rámci online vyučovania sa na „redakčnej porade“, ktorú vedú pedagógovia, tvorí obsah jednotlivých príspevkov a programová štruktúra celej relácie. Príspevky vyrábajú žiaci v domácom prostredí. Žiaci inovatívnym a zážitkovým spôsobom naberajú nové vedomosti, ktoré im rozširuje všeobecný prehľad.

Práca so žiakmi mimo praktickej výroby:

  • Analýza aktuálneho spravodajstva – rozoberanie situácie, kvôli ktorej bola zavedená izolácia
  • Rozoznávanie poplašných správ
  • Zadanie pre analýzu vybraných filmov
  • Analýza vybraných filmov
  • Dejiny filmu – vybrané kapitoly z diela: Príbeh filmu – Odysea

Motivácia žiakov v izolácii:

  • Informácie o celoslovenskej súťaži Mobilfest (https://www.mobilfest.eu/video-pre-mobilfest-2019)
  • Príprava témy do súťaže Zlatá klapka
  • Príprava príspevkov do novovzniknutej relácie z produkcie vlastnej triedy
  • Striedanie moderátora vlastnej relácie

Webové zdroje pre dištančné vzdelávanie - všeobecné: